Chiar imi trebuie consultanti?

Aceasta este una din primele intrebari pe care si le pun toti managerii care intampina probleme in gestionarea afacerilor. Raspunsul initial este “nu, domeniul in care activez are un traseu foarte cunoscut, nu exista evenimente care sa-mi ridice probleme deosebite si, in orice caz, le pot rezolva cu resurse si competente din interior”. Ulterior, analizand costurile si eficienta solutiilor aplicate, raspunsul devine afirmativ. Daca este nevoie sau nu de consultanta, in ce masura si pentru ce domenii au incercat sa arate FEACO, la nivel european, si AMCOR, la nivel national.

Evenimentul cel mai des adus in prim plan in ultimii ani in multe zone din Europa il reprezinta integrarea in Uniunea Europeana. Acest aspect este deosebit de important pentru studiul evolutiei pietei de consultanta in management pentru ca sectorul public se plaseaza pe primul loc in topul clientilor firmelor de acest gen. Institutiile publice cumuleaza 20% din totalul cererii inregistrate in domeniul consultantei manageriale, ceea ce impune o atentie deosebita fata de evolutia si nevoile lor. Se estimeaza totodata o crestere a acestui procent, avand in vedere cerintele (innoite constant) de armonizare a legislatiilor nationale cu cea europeana. Este de mentionat ca, in Romania, datorita apropierii de 01.01.2007, aceasta tendinta se resimte din ce in ce mai mult.

Pentru anul 2006, AMCOR – Asociatia Consultantilor in Management din Romania pregateste un raport care sa ilustreze evolutia pietei romanesti de consultanta in management. In acest scop, AMCOR a angajat o firma specializata in culegerea si interpretarea datelor reale si actuale privitoare la aceasta piata.

In momentul de fata, datele despre Romania arata faptul ca, desi sunt inregistrate peste 600 de firme care au ca obiect de activitate consultanta in management, in realitate numai un numar redus dintre acestea ofera efectiv acest gen de servicii si numai cateva dintre ele (sub 100) sunt membre AMCOR – singurul organism acreditat pentru a acorda cerficare pentru consultanta in management.

Pentru a analiza piata de consultanta in management din Romania, AMCOR a aplicat membrilor sai si catorva non-membri un chestionar a carui interpretare a aratat faptul ca piata de consultanta in management este in crestere, pentru anul 2006. Firmele de consultanta au previzionat cresteri ale cifrei de afaceri intre 15% si 300%. Sectoarele apreciate ca fiind cele mai productive au fost management si IT, urmate de dezvoltare si integrare (evolutia proiectelor ERP si CRM; utilizarea instrumentelor de integrare pentru proiecte mari de integrare etc). Demn de remarcat este si faptul ca membrii AMCOR au apreciat ca cel mai mare grad de solicitare a firmelor de consultanta se va fi pentru domeniile energietic, comercial (angro si en detail) si productie.

Un alt element definitoriu pentru piata nationala de consultanta de management il reprezinta practicarea unor preturi scazute in comparatie cu media europeana. Romania ocupa ultimul loc in Europa raportat la valoarea rata/om, avand cele mai mici rate indiferent de categoria de consultanti la care se raporteaza (partener, senior sau junior) sau de domeniul de activitate in care s-a acordat consultanta (servicii IT sau HR).

O latura negativa a consultantei in management din Romania e reprezentata de faptul ca firmele chestionate au activitatea canalizata mai mult la nivel local si foarte putin la nivel regional sau national. Activitatea redusa la aceste nivele va trebui mult imbunatatita, intrucat din 2007 posibila aderare a Romaniei la structurile Uniunii Europene va aduce sume foarte importante de bani (aproximativ 9 milioane de euro pe zi calendaristica, timp de 7 ani), care vor ridica mari probleme de absorbtie. Pentru a preintampina aceste probleme este nevoie ca firmele de consultanta din Romania sa identifice nevoile la nivel regional si national si sa se orienteze spre cel mai important client – sectorul public, reusind in acest fel atat cresterea ratei de absorbtie a fondurilor oferite prin instrumentele structurale, cat si dezvoltarea economica a tarii si o buna integrare in UE.

La nivel european, situatia pietei de consultanta a fost analizata de FEACO – Federatia Europeana a Asociatiilor Consultantilor in Management reprezinta cel mai important organism care poate acorda certificari in domeniul consultantei in management. La nivel european FEACO numara peste 3.500 de asociatii de consultanti in management, ceea ce reprezinta peste 110.000 consultanti.

Pentru a ilustra mai bine evolutia acestui domeniu de activitate, consultanta in management, FEACO a elaborat un chestionar menit sa culeaga informatii relevante pentru activitatea firmelor de consultanta in management. Chestionarul a oferit date despre cifra de afaceri, domenii de consultanta si sectoare de activitate din tarile din Uniunea Europeana.

Datele colectate in studiul realizat in 2004 de catre FEACO au aratat ca piata consultantei in management este intr-o crestere continua si constanta. Aceasta evolutie a fost determinata, pe de o parte, de constientizarea necesitatii de a utiliza servicii externe pentru o buna identificare a disfunctionalitatilor si optima solutionare a acestora si, pe de alta parte, de faptul ca activitatea consultantilor a dus la dezvoltarea economica a firmelor care au apelat la solutia angajarii specialistilor.

In 2002 piata de consultanta inregistra o scadere a cifrei de afaceri cu 2% fata de anul precedent, dar aceasta scadere a fost recuperata si depasita cu 3,7% in 2004. Fluctuatia cifrei de afaceri nu a influentat pozitia tarilor clasate pe primele trei locuri pe piata consultantei de management. Primul loc este mentinut pe parcursul 2001-2004 de Marea Britanie, locurile II si III revenind Germaniei si Frantei. Cele mai solicitate servicii au fost cele din categoria Operational Management, urmate de cele din domeniul IT.

Domeniile in care s-au solicitat in proportie ridicata servicii de consultanta au fost sectorul non-profit, urmat de cel bancar si de cel al energiei, apoi cel al utilitatilor si resurselor naturale.

Evolutia constanta a pietei de consultanta in plan cantitativ, dar si calitativ influenteaza tendinta firmelor de profil din Romania de a deveni cat mai performante asa incat sa poata face fata solicitarilor complexe pe care le poate aduce aderarea la Uniunea Europeana.

In acest context, cresterea de 100% prognozata pentru Ensight Management Consulting in 2006, la o cifra de afaceri de 2,5 milioane de euro, poate fi considerata o performanta remarcabila. Compania noastra urmeaza astfel trendul ascendent al pietei si isi propune sa se adapteze cat mai bine nevoilor specifice ale pietei atat din sectorul privat, cat si din cel public. Ensight este cea mai importanta firma romaneasca de consultanta in management pe plan local care, prin experienta, profesionalism si prin gama de solutii integrate de business pe care le ofera, a reusit, in cei 6 ani de la infiintare, sa realizeze un portofoliu important de clienti in diferite industrii.

Ion Ghimbovschi