Noile reguli pentru a obtine angajamentul tinerilor

Un ghid pentru a înțelege și a comunica cu Generația Y de Michael McQueen

Recenzie de Anca Danalache, Ensight Management Consulting

 

Născuți în anii ‘80 și ‘90 îi cunoaștem drept “Generația Y” sau “The Millenials”, însă pot fi întâlniți și sub denumiri precum: “The Net Generation”, “Generation Y2K”, “Generation Why”, sau chiar “The Sunshine Generation”. În ciuda nenumăratelor cercetări și analize ale comportamentului lor specific, “Y” încă reprezintă una dintre cele mai fascinante generații, dar și cea mai greșit reprezentată din timpurile recente, fiind neînțeleasă de părinți, profesori și angajatori în întreaga lume.

Michael McQueen susține în noua sa carte că reperele și îndrumarea necesare sunt găsite mai degrabă în publicitate și în cultura populară. Dacă părinții nu reușesc să comunice cu propriul lor copil, firmele de publicitate din întreaga lume investesc sume colosale anual pentru a-i înțelege pe aceștia și reușesc.

Autorul subliniază faptul că pentru a construi relații cu Generația Y, cheia este să fim în primul rând interesați de aceasta. Cartea oferă așadar o mai bună înțelegere empatică și strategii, care îi vor ajuta pe angajatori să treacă de la “înstrăinarea” generației Y, la “angajarea” ei.

De multe ori angajatorii consideră că această generație vrea să primească totul imediat și că nu este dornică să depună eforturile pe care ei le-au făcut la începutul carierei. Uită însă că “Y” s-au născut în era în care aproape totul devenea tehnologizat, într-o continuă schimbare, crescând cu “fast-food” și internet de mare viteză.

Totodată, angajatorii nu înțeleg ce îi stimulează și îi fidelizează pe tinerii în discuție, găsindu-se în imposibilitatea unei comunicări eficiente cu aceștia. Pe de altă parte, există însă și angajatori care nu critică ci le recunosc atuurile. Mai mult, angajatorii înțeleg faptul că realitățile pieței îi determină să se străduiască să obțină angajamentul tinerilor talentați, pentru că altfel aceștia vor pleca și vor lucra pentru concurență.

Deși interpretările celor din generațiile precedente se concentrează îndeosebi pe imposibilitatea cooperării cu acești tineri, în urma multiplelor sale cercetări privind “The Millenials”, autorul explică de ce s-a ajuns aici și care sunt totodată cele mai frecvente greșeli întâlnite. Deoarece foarte mulți încă se confruntă cu această dilemă, cartea “Noile Reguli” ar putea oferi idei practice inedite, încă netestate.

În primul rând, faptul că o generație reprezintă o comunitate socială cam de aceeași vârstă, împărtășind idei, probleme și atitudini similare, în mod cert trebuie luate în considerare influențele erei care au format generația respectivă și mentalitățile specifice rezultate.

Din motivul înțelegerii evoluției (îndeosebi mentale), autorul analizează în linii mari generațiile secolului al XX-lea. Înțelegerea unei generații este strâns legată de propria paradigmă – judecată pe baza percepțiilor fiecăruia privind lumea din jur. Un capitol care mi s-a părut foarte bine conturat, este acela legat de domeniile în care există rupturi între paradigme. Astfel, sunt analizate prin “lentilele” generațiilor consacrate vs. ale generației Y, următoarele: adevărul (absolut/ relativ), respectul (impus/ câștigat și reciproc), răbdarea (virtute/ fără rost), comunicarea (forma/ funcția), viitorul (repere clare unidirecționale/ labirint schimbător), loialitatea (obligație/ interes), etica muncii (sacrificiu/ echilibru) și învățarea (memorare/ înțelegere rapidă și multi-tasking).

Drintre regulile și îndrumările autorului din ultimele capitole, aș dori să menționez necesitatea feedback-ului pozitiv oferit mai des. Instrumente precum încurajarea și aprecierea nu vor da niciodată greș atunci când se urmărește stimularea motivației și creativității tinerilor. Ca notă personală, dacă adresarea către tineri este în cea mai mare parte una critică și prea rar li se recunosc meritele, aceștia vor avea tendința de a renunța, întrucât nu se vor simți îndeajuns de apreciați și vor căuta validarea în alte locuri/ persoane/ domenii. Percepția că orice critică (mai ales în public) trebuie considerată constructivă și că motivează tinerii să demonstreze că de fapt pot mai mult, este, cel mai adesea, una eronată. Aceștia caută îndrumare pentru a deveni mai buni, desigur, însă au nevoie să știe și când se ridică la nivelul așteptărilor sau îl depășesc.

Este adevărat, în general, membrii generației Y (născuți în anii ‘80 și ‘90) se ascund după o față arogantă, ba chiar aparent lipsită de respect. Însă, oricine din această generație poate recunoaște că, în spatele “zidului” afișat, se află oameni care caută cu disperare lideri, repere, îndrumare, conexiune reală și modele de rol solide. Îngrijorător este însă faptul că generația Y nu găsește atenția necesară în rândul adulților din jur, motiv pentru care se îndepărtează de aceștia.