(RECENZIE) Oamenii inaintea Profitului – Dale Partridge

Recenzie de Anca-Ioana Danalache

 

Devenit milionar inca de la varsta de 27 de ani, Dale Partridge este un antreprenor care isi desfasoara activitatea in domeniul social, fiind fondator al Sevenly.org si StartupCamp.com, platforme ce ofera invataturi liderilor si organizatiilor despre cum sa isi pozitioneze brandul, sa isi aprecieze oamenii si sa isi dezvolte programe profitabile de responsabilitate sociala corporativa.

Cartea “Oamenii inaintea profitului” se concentreaza pe strategii testate pentru a fi diferit si a avea succes in afaceri, iar titlul sugestiv dezvaluie, inca de la inceput, o abordare centrata pe echipa si oameni. Lectura este usoara si placuta, plina de exemple concludente, cu accent pe anumite principii de baza, pe care cu totii le putem considera de bun simt ca teorie, insa care sunt rapid uitate in practica, motiv al celor mai multe esecuri.

„Dupa cum bine stim, peste tot, branduri foarte mari, care initial erau cunoscute pentru integritatea si calitatea lor, au inceput treptat sa incalce principiile etice” (…) In zilele noastre insa, avand multiple posibilitati de informare, devine tot mai greu sa le fie ascunse oamenilor acele practici injuste; in cele din urma, adevarul iese la iveala si dezamageste profund, iar riscul asumat de companie este enorm. Din fericire, in timp, au inceput sa fie luate si masuri benefice in toiul spiralei descendente a capitalismului, respectiv sa castige tot mai mult teren acele entitati dispuse sa plateasca mai mult pentru o calitate mai buna si standarde etice, carora le pasa nu doar de profituri, ci de adevarata stare de bine a clientilor (acel “capitalism constient” sau “miscarea pentru binele social”).”

Consider interesanta asocierea facuta intre organizatii si indivizi care, conform autorului, trec prin diferite sezoane. Mai exact, acestea pornesc de jos, cu pasiune si avant, cele mai bune ies in evidenta, majoritatea se schimba si multe mor. Practic, exista un tipar de comportament corporatist, care oscileaza intre onestitate, eficienta, deceptionare si refacerea imaginii. Acest ciclu incepe de la stadiul in care companiile pun accentul mai degraba pe oameni decat pe profit, la stadiul in care valorizeaza mai mult banii (si apoi invers – daca mai au sansa).

Care este capacitatea companiilor de a nu se incadra de fapt in acest sistem, de a constientiza din timp necesitatea revenirii la epoca onestitatii inainte de a intra in cea a declinului, sau care nu s-au abatut niciodata de la drumul initial, detectand din timp tentatia si ignorand-o? Sunt multe aspecte de considerat si prin exemplele sale, Dale Partridge a reusit sa contureze cateva reguli clare.

Desigur, calitatea a vorbit intotdeauna de la sine, dar cati iau in serios si generozitatea, fiind dintotdeauna binele care se intoarce sub o forma sau alta? Sau cate companii au curajul transparentei si autenticitatii, stiind ca vor deveni vulnerabile pe piata, insa constientizand totodata ca doar asa pot oferi incredere absoluta si se pot bucura de loialitate pe termen lung / foarte lung? La aceste intrebari autorul ofera raspunsuri surprinzatoare, exprimate in cifre.

Nu in ultimul rand, merita trecut putin in revista si acel subiect sensibil, legat de fericirea angajatilor. „(…) multe companii aleg sa se concentreze doar pe relatiile eficiente cu acesti parteneri, uitand sa aloce o importanta cel putin la fel de mare si echipei care lucreaza din greu pentru indeplinirea obiectivelor.” Daca moralul angajatilor este la pamant, atunci compania nu poate sa fie prea sus. Toate intrebarile ce tin de ei trebuie sa primeasca raspunsuri satisfacatoare: Angajatii sunt coplesiti si obositi, sau incantati si stimulati? Sunt platiti bine, sau sub medie? Sunt incurajati sa gandeasca diferit si sa viseze, sau bifeaza o lista de sarcini si abia asteapta sa plece acasa? Stiu care este directia companiei, sau habar nu au incotro se indreapta? Aceste raspunsurile dezvaluie daca firma respectiva considera sau nu ca oamenii sai conteaza, iar Dale dezvolta foarte bine toate aceste aspecte, plusand pe puterea exemplului.

Pentru tinerii antreprenori, pentru conducatorii nu tocmai tineri dar care au uitat intre timp sa se concentreze pe esential si pentru toti cei interesati sa inteleaga principiile care stau la baza unui business curat si eficient, aceasta lectura are capacitatea de a deschide noi orizonturi si / sau de a-i intoarce spre succesul pierdut si ravnit.

 

Cartea este disponibila pe Raftul Ensight de la carturesti.ro.