ERA BIG DATA – STUDIU EUROPEAN DESPRE DIGITALIZARE ȘI SISTEMELE DE DATE

Cum va evolua funcția de marketing în sectorul de retail? Cum sunt afectați specialiștii de marketing de digitalizare și sistemele de date și care sunt așteptările acestora pentru viitor – de la ei înșiși și de la colegii din echipele lor? Care este nivelul actual de digitalizare în retailul european și ce investiții se vor face în următoarea perioadă?

Sunt doar câteva dintre întrebările adresate de consultanții din rețeaua de companii de consultanță de management NextContinent în cadrul studiului THE DATA RUSH, desfășurat în 5 țări din Europa: Franța, Portugalia, Olanda, Italia și România – prin Ensight Management Consulting, membru fondator al NextContinent.

În cadrul studiului au fost intervievați 17 directori de marketing de top din companii mari din segmentul de retail și produse de consum (Nestle, Johnson & Johnson, Auchan), dar și reprezentanți ai jucătorilor noi. De asemenea, printre intervievați se regăsesc și câțiva lideri reprezentativi, care au o viziune de ansamblu, cum ar fi profesori de marketing de renume, șefi de agenții de marketing strategic sau președinți de asociații europene de e-commerce.

Suita de interviuri oferă studii de caz utile și insight-uri cel puțin la fel de valoroase și poate chiar inspiraționale. Concluzia comună este că datele sunt vitale pentru brandurile care vor să fie și să rămână relevante pentru consumatori. În această direcție, sunt necesare investiții semnificative, atât în tehnologie și sisteme, precum și în oameni. Pe de altă parte, există și puncte de vedere diferite, fiecare având propria poveste, care depinde și de specificul companiei, piața locală și poziția pe care o deține în piață. Unele dintre companii consideră că se situează la un nivel mediu spre bun în ceea ce privește data performance, experimentând soluții inovatoare precum chatbots, robotics sau facial recognition. Altele se consideră mai puțin avansate în acest aspect și fac referire doar la migrarea dinspre reclamele TV spre online advertising.

În calitatea de co-realizatori ai studiului, vă prezentăm câteva dintre perspectivele surprinse și ne manifestăm deschiderea către dialog constructiv și schimb de opinii despre digitalizare, tehnologie și inovație, cu particularitățile aferente pentru România.

În cazul în care sunteți interesați de studiul integral, vă rugăm să ne contactați.

  • Schimbare de abordare: înlocuirea strategiei ”de la unul la mulți” cu marketing personalizat. De fapt, personalizarea va deveni standardul. Ușor de zis, mai greu de făcut. Cu siguranță marketingul segmentat costă – și nu puțin. Astfel, abordarea devine viabilă doar dacă este aplicată la o scară mare.
  • Nevoia de schimbări reale în interiorul organizațiilor. Pe acest subiect, perspectiva intervievaților diferă. Unii recomandă separarea echipei de digital, cu guvernare independentă și strategie proprie pentru a genera valoare și creștere. Cei mai mulți sunt însă adepții unei abordări de tip omnichannel, care implică alinierea de canale si operațiuni și transformarea într-o organizație centrată pe client. Apoi, datele ar trebui să fie colectate la fiecare etapă din călătoria consumatorului și la fiecare proces intern. Datele reunite ar trebui să fie la rândul lor utilizate pe tot parcursul contactului cu clientul. Astfel, datele de calitate îndoielnică pot avea astăzi un impact negativ mai mare ca niciodată.
  • Specialistul de marketing sau ”tocilarul IT”? Cine va conduce departamentul de marketing? În ce măsură cele două funcții se pot contopi? Cu siguranță, data scientists care înțeleg mizele și nevoile de business vor deveni cei mai doriți experți pe piața muncii, urmați îndeaproape de specialiștii în neuroștiință.
  • Greșelile conduc la succes. Rolul inovației va crește exponențial. Nu mai este timp pentru studii extinse și analize care se întind pe o perioadă lungă de timp. Sunt apreciate agilitatea, rapiditatea în evaluare și capacitatea de a lua decizii în timp real.
  • Comoditatea nu mai este permisă. Și asta din cauza sau mai bine zis datorită jucătorilor noi, cum ar fi Amazon și Alibaba, care utilizează datele la un nivel nemaîntâlnit până acum, în favoarea clienților. Desigur că retailul tradițional are avantajele sale, cum ar fi clienții loiali și canalele fizice. Pe de altă parte, dacă nu se va investi în sisteme de date, nu va mai exista deloc un viitor.
  • Să nu uităm de oamenii din spatele datelor. Nu trebuie să ne îndepărtăm de factorul uman. Nevoile clienților sunt adevăratul motor care ar trebui să guverneze inovațiile. Roboții și algoritmii nu pot înlocui în totalitate activitatea umană.

Ensight Management Consulting este liderul pieței de consultanță în management din România, raportat la cifra de afaceri și numărul de consultanți.

Next Continent este o rețea de companii de consultanță de management, cu 40 de birouri în 30 de țări și cu o echipă de 1500 de consultanți. Ensight Management Consulting este membru fondator.